قولنامه چیست 

نکات مربوط به نوشتن قولنامه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قولنامه همان سند ملک است. اما حقیقت آن است که قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزو اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و نهادهای قضایی رسیده باشند و از آنجایی که قولنامه توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه که افرادی عادی هستند، تنظیم می‌شود، در شمار اسناد رسمی محسوب نمی‌شوند.
قبل از انعقاد قولنامه بهتر است درباره‌ی نکات حقوقی و قوانین خرید زمین و مسکن اطلاعات اولیه‌ای داشته باشید تا احتمال بروز هرگونه مشکل بعدی به حداقل برسد.

از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی کنید و از کد رهگیریمربوطه استعلام کنید.

تنظیم قولنامه به این دلیل انجام می‌شود که معمولاً طرفین برای فراهم کردن شرایط معامله نیاز به زمان دارند؛ ممکن است خریدار برای تهیه‌ی کل مبلغ معامله و یا فروشنده تا نهایی کردن وضعیت ملک نیاز به زمان داشته باشند.

بنابراین قولنامه‌ای را بین خود تنظیم می‌کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به صورت جزیی و دقیق ذکر شود. انعقاد قولنامه برای خرید زمین و مسکن به معنای آن است که ملک مورد نظر یک بار مورد معامله قرار گرفته است.

کد رهگیری چیست 

رهگیری کدی است که به هر معامله خرید زمین یا مسکن داده می‌شود تا صحت معاملات تضمین شود. در واقع از طریق کد رهگیری می‌توانید در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مربوطه قرار بگیرید و اگر آن زمین یا ملک قرار است به چند نفر به صورت هم‌زمان فروخته شود، شما از این موضوع آگاهی کسب می‌کنید.
اگر چکی رد و بدل می‌شود، باید جزییات چک مانند شماره سریال، مبلغ و نام طرفین مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس از امضای طرفین و شاهدان آن‌ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

شرط مهم در خرید زمین 

 اولین گام مهم در خرید زمین و املاک، آن است که یک مشاور مورد اعتماد انتخاب کنیم.

۱_ در هنگام خرید زمین یا ویلا احراز مالکیت فروشنده را فراموش نکنید.

هنگامی که قصد خرید زمین و یا ملکی را دارید باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بیشتر مشکلات خرید ملک و یا زمین احراز نیودن مالکین فروشنده میباشد .به عنوان مثال اگر در هنگام خرید زمین و یا ویلا از فروشنده سند مالکیت بخواهید و وی نیز سند آن را ارائه دهد مشکلی وجود ندارد اما آیا این زمین مربوط به همان شخص است یا از طرف شخص دیگری وکالت گرفته است.

در اینجا اگر سند مالکیت زمین مربوط به خود شخص فروشنده باشد، مشکلی نخواهید داشت و با تأیید هویت فرد از طریق مدارک شناسایی، می‌توانید معامله را انجام دهید.

اما گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که سند مالکیت زمین مربوط به شخص دیگری است و شخصی که با آن معامله میکنید تنها وکالت وی را بر عهده دارد. در این موارد باید حتماً از نهادهای رسمی استعلام بگیرید برای این موضوع میتوانید آدرس دفترخانه محل تنظیم وکالت‌نامه را بگیرید و از صحت و شرایط مندرج در وکالت‌نامه مطمئن شوید.

۲_ از صحت اطلاعات مندرج در سند مطمئن شوید

کسانیکه اطلاعات کافی از سند ملک دارند می‌دانند اطلاعات مندرج در این سند غیرقابل تغییر است و باید مطابق با آن معامله صورت گیرد.
به‌طورکلی ، سند مالکیت حاوی دو نوع اطلاعات خیلی مهم است که در فرایند خرید زمین بسیار حائز اهمیت است . اول اطلاعات هویتی صاحب زمین که باید با شخص فروشنده مطابقت داشته باشد. توصیه ما این است که از شناسنامه برای تأیید هویت استفاده کنید و از صحت اطلاعات مطمئن شوید.

دوم اطلاعات دیگری که در سند موجود میباشد : شامل اطلاعات مربوط به زمین .
در سند ، علاوه بر مشخصات زمین و متراژ آن ، محدوده چهار طرف ملک یا زمین نیز مشخص شده است و فرد می‌تواند با توجه به این اطلاعات به محل دقیق زمین پی ببرد. و باعث میشود که فرد خریدار اطلاعات دقیق و کاملی از زمین داشته باشد .

بنابراین ، هنگام خرید زمین یا ویلا در زیباکنار به محل بروید و از وضعیت آن مطمئن شوید. حتی در صورت امکان با صاحبان زمین کناری نیز مشورت کنید.

۳_از آزاد بودن سند زمین مطمئن شوید

با توجه به قوانین موجود در کشور ایران ، امکان استفاده سند به عنوان ضمانت ، رهن و وثیقه وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که امکان نقل و انتقال چنین سندی وجود نداشته باشد. برای فهمیدن این موضوع معمولاً در بخشی از سند ذکر می‌شود که سند تحت ضمانت قرار دارد.

بنابراین توصیه ما این است که از خرید این چنین املاکی خودداری کنید. اما اگر از یک زمین و یا ویلا خوشتان آمده و مایلید که تنها آن را بخرید می‌توانید ملک را قولنامه کرده و در زمان دیگری نسبت به انتقال سند اقدام کنید. این موضوع می‌تواند کمی دردسر داشته باشد.

۴_از دفتر فروش  کد رهگیری بخواهید

در چند سال اخیر ثبت قرارداد و معامله ملکی تحت شرایط خاص انجام می‌گیرد و فرد خریدار در انتها یک کد رهگیری برای پیگیری خرید خود دریافت می‌کند. بستن قرارداد در یک مشاور املاک شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد و نمی‌تواند خارج از این محدوده انجام گیرد.

اولین قانون، پرهیز از نوشتن قراردادهای دست نویس ، و نوشتن آن در قالب قولنامه رسمی است. بنابراین اگر قصد خرید زمین و یا ویلا را دارید ، حتماً از فروشنده و مشاور املاک بخواهید که قرارداد را در یک برگه رسمی و دارای سربرگ بنویسد و هولوگرام نیز داشته باشد.

اما نوشتن قولنامه در خرید ملک فقط به همین جا ختم نمی‌شود. یکی از مواردی که حتماً باید رعایت کنید این است که کد رهگیری قولنامه خود را دریافت کنید .

در واقع زمانی که در فرایند خرید کد رهگیری دریافت می‌کنید ، بدین معنی است که معامله شما در سامانه ثبت شده و زمان معامله نیز ثبت می‌شود. بنابراین حتی اگر کلاه‌برداری نیز صورت گرفته باشد و زمین به شخص دیگری بعد از شما فروخته شود، شما در اولویت خواهید بود و معامله دوم نامعتبر خواهد بود.

۵_شرط فسخ معامله را فراموش نکنید

یکی از مشکلاتی که اکثر خریداران  آن مواجه می‌شوند و متأسفانه راه برون رفت از آن را بلد نیستند، اعتماد کامل به فروشنده و مشاور املاک است که باعث می‌شود به فکر گزینه‌هایی مانند شرط فسخ قرارداد نباشند. این موضوع در برخی از معاملات حیاتی می باشد و شما را از یک ضرر بزرگ نجات میدهد.

اگر به فکر خرید زمین و یا ویلا در هر شهری هستید، شرایط موجود در این شهر و منطقه را بشناسید و با یک مشاوره خوب مشورت کنید. مواردی که ممکن است رخ دهد و احتمالاً برای شما و زمین مشکل ساز شود را یادداشت کنید و با توافق با فروشنده زمین ، آن‌ها را در قرارداد بگنجانید.